A Fidesz-KDNP gödöllői polgármesterjelöltjét látogatja meg Orbán Viktor

Lemérték, hogyan tolja a Fideszt a kampányhajrában az állami tévé

A 444 portál öt település tükrében vizsgálta meg a mostani önkormányzati választással kapcsolatos híradásokat és ellenőrizték, hogy milyen hírekről számolt be az M1 Híradó július 31. és október 5. között. Az eredmények alapján az MTVA minden korábbinál erősebben a Fidesz kommunikációs eszközévé vált.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Kevesebb mint egy hónappal ezelőtt, szeptember 16-án, a magyar kormány ellen folyó európai uniós eljárás részeként, a tagállamok képviselői meghallgatták Varga Judit igazságügyi minisztert, és rákérdeztek arra is, hogy miért elfogult a magyar közmédia. Varga Judit azonban közölte velük, hogy a magyar médiatörvény előírja, hogy a kampányok idején a közmédiában minden párt egyenlő megszólalási lehetőséget kapjon, és a törvények betartásán a szigorú Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság őrködik. Ilyen előzmények után jelent meg a 444-en egy tartalomelemzéssel készült cikk arról, hogy gyakorlatban mi folyik manapság a köztévében. Úgy találták, hogy még durvábban megtolja a Fideszt a kampányhajrában az M1 Híradója, illetve a köztévé.

A vizsgált települések és néhány kutatási adat:

  • Hódmezővásárhely
    A vizsgált bő két hónapban kilenc tudósításban hat azzal foglalkozott az M1 Híradó, hogy mit mondott Grezsa István, a Fidesz által támogatott jelölt. Márki-Zay Péter polgármester csak negatív színben, valaki által szidalmazva volt említve, míg a kormánypárti jelölt mindegyik esetben a saját elképzeléseit adhatta elő, kritika nélkül.
  • Kaposvár
    Tizenkét riport készült az elmúlt két hónapban Kaposvárról az M1 híradóiban. Ezek mindegyikében szerepelt Szita Károly. Viszont egyetlen egyszer sem, még csak említés szintjén sem szerepelt Horváth Ákos, az ellenzéki pártok által támogatott független jelölt.
  • Szeged
    25 hírt kapott Szeged a híradókban a vizsgált két hónapban. Ezek közül két olyan volt, amiben Botka László mondott valamit. Visszatérő téma volt, hogy az országszerte sikeres Modern városok program Botka László miatt éppen Szegeden elakadni látszik.
  • Szolnok
    A városról augusztustól adásba került 14 hírben a portál szerint mindössze egyetlen olyan volt, ahol egy pillanatra látszott az ellenzéki jelölt, Radócz Zoltán. Akkor sem kapott önálló hírt, a kamera egy másodpercre megmutatta, de a nevét nem említették.
  • Pécs
    A vizsgált időszakban 27 hír készült Pécsről az M1 híradóiban. Ezek közül egyetlen egyben sem kapott szót Péterffy Attila ellenzéki jelölt. Vári Attila, a Fidesz jelöltje viszont elég sokszor szerepelt.

Összességében tehát az derült ki, hogy az M1 nemhogy elfogult a Fidesz mellett, hanem egyenesen eszköze a Fidesz kampányának.

Ezzel az M1 megsérti a csatornára vonatkozó, objektivitást előíró törvényeket. Évek óta ez történik, a probléma szerepel az EBESZ jelentésében is, amit a 2018-as parlamenti választásról készített. A mostani körkép azért különleges, mert egészen pontosan bizonyítja, amit évek óta világosan lehet érzékelni: az M1 híradói a kormánypárt propagandaműsorai.

Így különösen kínos, hogy szeptember közepén a magyar igazságügyi miniszter felháborodva utasította vissza a többi EU-s tagállam kormányainak kifogásait, amikor a köztévé elfogultságáról faggatták Brüsszelben.

A kutatás során további érdekességek is voltak, ezekről a 444 teljes cikkét ajánljuk.

Borító: A Fidesz-KDNP gödöllői polgármesterjelöltjét látogatja meg Orbán Viktor Fotó: Pillanatkép az M1 Híradójából 2019.10.10.

Szóljon hozzá!