VOLT Fesztivál 2019. fotó: Sziget Zrt.

Sokba került az Orbán-beszéd a VOLT Fesztiválon

208 millió forint közpénzt emésztett fel, hogy Orbán Viktor rendszerváltáskori hangját sugározzák a Sziget Zrt. fesztiválozóinak, írja a G7, mely arról is beszámolt, hogy a fesztiváliroda legalább 2 milliárd forint állami pénzt kapott az elmúlt években, ám ennek ellenére mégsem biztosítja az állami pénzekkel kapcsolatos transzparenciát, az ezzel kapcsolatos kérdésekre pedig nem válaszolt.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Mi is beszámoltunk arról, hogy az idén júniusi VOLT Fesztiválon végtelenítve hallható és látható volt Orbán Viktor miniszterelnök 1989-ben, Nagy Imre újratemetésén elhangzott beszéde. Az ügy nagy sajtóvisszhangot kapott, mivel többen ezt a propaganda legújabb megjelenési formájának tartották, így az egyik fellépő, noÁr (Molnár Áron) le is mondta a koncertjét és #propagandamentesfesztivál hashtaggel tett közzé tiltakozásképp egy videót.

A Media1 helyszíni riportban számolt be arról, mit szóltak hozzá a fesztiválozók, hogy a Fidesz elnökének szavai is hallhatók voltak. A fogadtatás tapasztalataink szerint vegyes volt.

A fesztiváliroda részéről azonban eltúlzottnak nevezték a sajtóbeli reakciókat. Kádár Tamás, a VOLT Fesztivál mellett a Szigetet és a Balaton Soundot is szervező Sziget Zrt. vezetője azt is nyilatkozta, nem hiszi, hogy bárkit a videó meggátolta volna abban, hogy jól bulizzon.

„A Terror Háza Múzeummal van egy együttműködésünk, különböző felületeken mi is kommunikáljuk a rendszerváltás 30. évfordulóját, ez a videó az egyik eleme ennek. Nyilván relatíve kevés beleszólásunk van abba, milyen reklámfilmet készítenek, nem tudjuk cenzúrázni őket, ahogy ők sem minket. De nem érzem ezt annyira vészesnek” – mondta Kádár, aki akkor még azt mondta, hogy a videó a Balaton Soundon is hallható, látható lesz.

A Balaton Sound esetében azonban az utolsó pillanatban fordulat állt be, így a Terror Háza – ők intézték a Sziget Zrt.-vel a videó sugárzását – a Zamárdiban megrendezett fesztiválozói számára mégsem sugározta a beszédet.

2 milliárd forint állami pénz

A G7 most kiderítette, hogy 208 millió forint közpénzt emésztett fel a Sziget Zrt. és a Terror Háza közötti együttműködés. A G7 úgy gondolja, hogy a Terror Házát működtető, adófizetői pénzekből működő közalapítvány nem kötött túlságosan előnyös szerződést, ugyanis a rövid videókért nagyon magas összeget fizettek: a honlap szerint a teljes tavalyi reklámbevételének hetedét elkérte a fesztiválszervező cég Orbán Viktor rendszerváltó beszédének néhány másodperces bejátszásaiért. A portál összeállításából kiderül az is, hogy a Sziget Zrt.-vel szemben eddig sem volt szűkmarkú az állam, az elmúlt hat évben ezzel együtt már legalább 2 milliárd állami forrás segítette a fesztiválszervezőt.

Ez többek között úgy jön össze, hogy nem a mostani volt az állami alapítvány első jelentős összegű megbízása a Sziget Zrt.-nek, hiszen például 2016-ban az 1956-os emlékév során már 300 millióért szerződtek szintén a közalapítvánnyal, ezenkívül a Sziget Zrt. 2015-ben 20 milliós állami megbízást kapott az MTVA-tól, 2016-ban 28 milliót a MÜPÁ-tól, 2018-ban 26 millióst az állami Hungarocontroltól, 2018-ban 26 milliós megbízást a Szerencsejáték Zrt.-től, 38 milliót a Magyar Postától. Arról nem tudni egyelőre, hogy a Paks II. atomerőművet mennyiért népszerűsítették a fesztiválozók körében, de azt igen, hogy 2017-ben a Magyar Turisztikai Ügynökségtől (MTU) is kapott a cég 35 millió forintnyi megbízást.

Személyi összefonódások

A G7 különböző személyi összefonódásokról is beszámolt. Az MTU-nél például Orbán Ráhel lát el tanácsadói feladatokat, a miniszterelnök lánya pedig korábban a Szigetnél volt gyakornok, a cégből írta diplomamunkáját.

Lobenwein Norbert, a Sziget  egyik tulajdonosa pedig azzal került a hírekbe, hogy meglepetés-nászajándékként a Music Café zenekart kérte fel, hogy ők játszanak Orbán Ráhel 2013-as esküvőjén.

Hiányzik az átláthatóság

A portál megjegyezte, hogy az állami támogatások átláthatósága csekély, a fesztiválcég a kérdésekre sem válaszolt annak kapcsán, hogy milyen állami támogatásokat és megbízásokat kaptak az elmúlt években.

Mivel az egyes állami hivatalok, minisztériumok és cégek honlapjairól nem lehetett teljes körű információforráshoz jutni, ezért a cég pénzügyi beszámolóiból fellelhető információkat összesítették. 2017 után azonban már itt sem részletezték, hogy kitől és mire kapnak támogatást – pedig pont ebben az évben nagyot ugrott az ilyen bevétel.

Amerikai tulajdonos profitál a legjobban az Orbán-beszédből befolyó pénzből

A honlap felidézte: a Sziget Zrt. 70 százalékát 2017-ben az amerikai Providence Equity-nek értékesítették, mely a luxemburgi bejegyzésű LMF Luxco S.á.r.l.-on keresztül van jelen a társaságban. A maradék üzletrészen Gerendai Károly (14,9 százalék), Takács Gábor (8 százalék), Fülöp Zoltán (3,5 százalék) és Lobenwein Norbert (3,5 százalék) osztoznak.

A G7 szerint ez azt jelenti, hogy alapvetően amerikai befektetők gazdagodnak a rendszerváltás harmincadik emlékévére készült állami videókból, azaz Orbán Viktor beszédéből.

Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a VOLT Fesztiválon az Orbán-beszéd mellett voltak más programok is. Az állami Diákhitel Zrt. standján volt például az a beszélgetés, amit Zacher Gábor addiktológus és Hevesi Krisztina klinikai szakpszichológus folytatott a VOLT-on a különböző függőségek kapcsán, és amiről szintén tudósítás olvasható a Media1-en.

Borító: A VOLT Fesztivál helyszíne. fotó: Sziget Zrt. sajtószoba

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Az RTL Klub Való Világ 4. c. reality logója

A Médiatanács negyedszerre próbálja megbüntetni az RTL Klubot a Való Világ 4 miatt

A Médiatanács most épp 12 millió forintra büntetné az RTL Klub médiaszolgáltatóját a VV 2011-ben sugárzott szériája miatt, holott eredetileg még 144 millió forint volt a kiszabott bírság összege. Az ügy már többször megjárta a bíróságokat, mert a grémium mindig jogsértő határozatokat adott ki. A Médiatanács e heti ülésén egyébként újra zöld lámpát kapcsolt a fideszes vezetésű Székesfehérvár helyi rádiójának.

Az ATV Spirit a Sprit FM műsorai számára kialakított új díszlete

Az ATV Spirit tévécsatornán láthatóvá válik a Spirit FM néhány műsora

A Spirit FM érintett műsorai a tévés változatnak köszönhetően az eddiginél nagyobb eléréshez jutnak, hiszen az ATV Spirit minden jelentős műsorterjesztő cégnél elérhető. Az ATV Csoport dedikált tévéstúdiót is épített a Spirit FM műsorainak, melyek már a jövő héttől láthatók lesznek az ATV Spiriten.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!